Oznakowanie opon w UE

W ramach Planu Działań dotyczącego efektywności energetycznej w UE, w dniu 1. listopada 2012 roku ruszył program oznakowania opon. Od tego momentu wszystkie opony do pojazdów silnikowych sprzedawane w Unii Europejskiej wyposażone są w informacje dotyczące zużycia paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz emisji hałasu. Poniżej umieściliśmy wszystkie potrzebne informacje.

Oznakowanie opon podzielone jest na trzy kategorie. Każda z nich posiada odrębną ocenę.

1. Opór toczenia

Opór toczenia opony bezpośrednio wpływa na zużycie paliwa. Im niższy opór toczenia, tym mniejsze zużycie paliwa. Najlepsza ocena w tej kategorii to „A” (oznaczona na zielono), najniższa możliwa ocena to „G”. Ocena „D” nie jest przyznawana. W przedziale od A do G, wraz z każdą kolejną oceną zużycie paliwa wzrasta o 0,1 l na 100 km.

2. Przyczepność na mokrej nawierzchni

Kategoria przyczepności na mokrej nawierzchni ocenia długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Oceny przyznawane są w przedziale od „A” do „G”, jednakże obecnie nie przyznano żadnych ocen „D”, ani „G”. Ocena dokonywana jest przy prędkości 80 km/h. W przedziale od A do F długość drogi hamowania wzrasta wraz z każdą kolejną literą.

3. Emisja hałasu

Emisja hałasu to ocena poziomu głośności opon podczas jazdy. Podawana jest całkowity poziom hałasu wyrażony w decybelach. Wartości podzielone są na trzy poziomy przedstawione za pomocą linii znajdujących się po prawej stronie rysunku ucha. Im ciemniejsze linie, tym głośniejsza opona. Długotrwały hałas o wartości większej niż 80 decybeli może powodować problemy zdrowotne.

Powrót do góry