Opony wąskie oraz szerokie: poznaj różnice

Opony wąskie oraz szerokie: poznaj różnice

Opony wąskie czy szerokie? W tej kwestii opinie znacznie się różnią. Szerokie opony zawsze wygrywają bitwę wizualną, ale ich cena zawsze uszczupli budżet. Spróbujmy wyjaśnić, czy faktycznie są różnice pomiędzy dwoma opcjami.

Co znaczy szerokie?

W 1974 roku zamierzałem kupić Golf z oponami 145x13, a dzisiaj taka opona byłaby wykorzystywana w najlepszym przypadku jako opona zapasowa. W ciągu lat tendencja w kierunku szerokich opon, które były wyłącznie kwestia tuningu kiedyś, dotarła również do producentów. W międzyczasie minimalna szerokość 195 milimetrów jest już standardową wielkością dla nowych samochodów w klasie kompaktowej.

Dlaczego opony stają się szersze?

Między innymi jest to kwestia techniczna. Dzisiejsze samochody mają większą wagę i są szybsze niż samochody w latach 1970. Żeby zachować stabilność oraz wejść w zakręt z rozsądną prędkością, opona musi być szersza. Oprócz tego dzisiejsze tarcze hamulcowe są większe, co związane jest ze zwiększającą się średnicą opon. Spójrzmy dokładniej na właściwości jezdne opon szerokich oraz wąskich.

Przyczepność

Najczęściej im szersza jest opona, tym większa jest jej przyczepność. Szczególnie to się sprawdza w przypadku jazdy na suchej nawierzchni, ponieważ im większa styczność gumy z nawierzchnią, lepsza jest przyczepność, co jest logiczne. Nieduża wysokość boków szerokiej opony również zapewnia większą stabilność, szczególnie na zakrętach. Podczas jazdy po śniegu lepiej się sprawdza szersza opona z dobrą kontrolą kierunku. W warunkach błota oraz głębokiego śniegu szersza opona zaczyna szybciej się ślizgać. Na nawierzchni mokrej szerokie warianty dominują ze względu na przyczepność. Ale nie zawsze, co przeanalizujemy dalej.

Szerokość: Wysokość: Urząd:
Prędkość:

Aquaplaning

Ze względu na szeroką powierzchnie jezdną, opona musi odprowadzać więcej wody na drodze mokrej. To oznacza, że istnieje większe prawdopodobieństwo, że szeroka opona zacznie płynąć. Dlatego wraz z szerokością opony znacząco wzrasta ryzyko aquaplaningu. Istnieje tylko jedno rozwiązanie: dużo uwagi i nogi z pedału gazu.

Właściwości hamowania

Udowodniono, że szerokie opony skracają drogę hamowania. To również się sprawdza zimą, ale nie w warunkach błota lub głębokiego śniegu. Również dotyczy to nawierzchni mokrej pod warunkiem, że nie powstaje zjawisku aquaplaningu, które, jak opisane powyżej, zdarza się częściej w przypadku opon szerokich, niż wąskich.

Komfort oraz poziom hałasu

Szerokie opony posiadają szerszą nawierzchnie jezdną oraz zwiększają opór toczenia. Stąd charakteryzują się większym poziomem hałasu niż opony wąskie. Wynik – większe zużycie paliwa oraz zużycie opony, większe wydatki. Jak już domyślałeś się, zwiększony opór toczenia (również zwiększony opór powietrza ze względu na szerokość opony) wpływa na zwiększenie zużycia paliwa i zużycie samej opony. Dodatkowo szerokie opony zawsze są droższe niż opony wąskie.

Wygląd

Szerokie opony bardziej przyciągają wzrok, szczególnie w przypadku tuningu. Szeroka opona zawsze ma to „coś” nawet, kiedy zamontowana jest na przeciętnym samochodzie Kowalskiego. A szczególnie w sytuacji, kiedy połączona jest z alufelgą.

Przyszłość

Prawdopodobnie będziemy obserwować kontynuacje tego trendu, ponieważ ani samochody nie staną się powolniejsze, ani kierowcy nie zaprzestaną zwracać uwagę na ich wygląd. Prawdopodobnie, opony do samochodów elektrycznych znajdą swoją drogę rozwoju. Obecne opony są opracowywane w celu zapewnienia maksymalnej żywotności. Zatem trend będzie uwzględniać wąską powierzchnie toczną, niedużą wagę oraz duże wymiary opon. Wszystko po to, aby osiągnąć możliwe najmniejszy opór toczenia. Opona w samochodzie małym, raczej pozostanie również wąską. Możliwe dlatego, żeby uniknąć zmniejszenia i tak już ograniczonej wewnętrznej przestrzeni samochodu poprzez dodatkowe zwiększenie nadkola. Ponieważ producenci opon są świadomi obecnych wad opon szerokich (opór toczenia, aquaplaning), można przypuszczać, że będą oni pracować nad rozwiązaniem tego problemu i że szerokie opony będą doskonalone pod pewnymi względami.

Zatem jaka opona jest lepsza?

Szerokie opony wygrywają w zakresie podstawowych właściwości jezdnych. Dodatkowo płacimy za bezpieczeństwo, szczególnie na nawierzchni suchej, rezygnując z komfortu i oszczędności, oraz akceptując większe ryzyko powstania zjawiska aquaplaning. Ostatecznie decyzja należy do każdego kierowcy. Kierowcy, którzy dużo podróżują w deszczowych regionach z większym prawdopodobieństwem opadów śniegu, powinni raczej wybrać opony mniej szerokie.

Zapisz się do naszego newslettera

Odpowiedz: {{replyComment.author}}
wszystkie pola są obowiązkowe
Komentarz został przesłany pomyślnie

Pokaż klasyczną wersję strony