Punkty nacisku

Niezależnie od tego, czy podchodzimy do złożonego tematu deflacji opon jako nauki czy sztuki, istnieją pewne wytyczne, których powinni przestrzegać wszyscy entuzjaści jazdy off-road.

Bez względu na to, jakie auto 4 × 4 posiadasz lub jak obszerna jest Twoja lista gadżetów off-road, pomoce drogowe, takie jak kontrola trakcji, ukształtowanie terenu i blokada dyferencjału, znaczą bardzo mało w przypadku braku wydajności opon lub - dokładniej - trakcji.

Oprócz konstrukcji bieżnika ciśnienie opon jest najważniejszym czynnikiem, jeśli chodzi o trakcję. Brak napompowania opon, aby dopasować je do określonego terenu, nie tylko zmniejszy osiągi terenowe 4 × 4, ale także drastycznie zwiększy ryzyko uszkodzenia opon i środowiska.

Wzrost osiągów, który towarzyszy właściwemu napompowaniu opon pojazdu, jest związany prawie wyłącznie ze wzrostem długości bieżnika w miarę pompowania opony, a nie z szerokości bieżnika. Innymi słowy, chcesz, aby bieżnik rozciągał się na całej długości, a nie wybrzuszał się na ścianie bocznej. Bieżnik jest najmocniejszą częścią opony i można go naprawić po uszkodzeniu. Natomiast ściana boczna jest najsłabszym obszarem opony i nie można jej naprawić.

Niestety, przy niemal nieskończonej liczbie typów terenu, nie jest łatwo określić, jakie ciśnienie jest najlepsze na daną okazję. Sytuację dodatkowo komplikują inne zmienne, takie jak masa pojazdu (w tym ładowność), rozmiar opon (większe opony wymagają większego ciśnienia) i konstrukcja opony. Następnie należy rozważyć wahania ciśnienia; czynnik wpływający głównie na ciepło i rosnące temperatury nawierzchni w ciągu dnia.

Ogólnie mówiąc, luźne powierzchnie (takie jak śnieg, błoto i piasek) wymagają niższych ciśnień w oponach niż twarde powierzchnie (takie jak skały, żwir i glina). Tabela po prawej stronie służy jako ogólny przewodnik dostosowania ciśnienia w oponach do różnych typów terenu. Pamiętaj jednak, że jest to tylko wskazówka, ponieważ nie uwzględnia on wspomnianych zmiennych, które mogą się różnić w każdej wyprawie.

Ostatecznie pompowanie opon nie jest prawdopodobnie nauką, ale sztuką najlepiej opanowywaną przez proces prób i błędów.

Wskazówki pompowania opon

• Zalecane przez producenta ciśnienie w oponach jest zazwyczaj podawane dla jazdy po drodze. Zajrzyj do wewnętrznej strony klapy wlewu paliwa lub wnęki drzwi pojazdu lub w instrukcji obsługi w celu uzyskania wykresu ciśnienia w oponach. Większość producentów zaleca 2,2-2,4 barów dla aut 4 × 4.

• Upewnij się, że zawsze podróżujesz z odpowiednim wskaźnikiem ciśnienia w oponach, wytrzymałym kompresorem i zestawem do naprawy pęknięć w swoim 4 × 4.

• Zawsze pompuj opony do jazdy w terenie. Jest to bezpieczniejsze, wygodniejsze i mniej szkodliwe dla środowiska.

• Nigdy nie lekceważ wpływu niewielkiej zmiany ciśnienia w oponach. Może to drastycznie poprawić wydajność i komfort jazdy po żwirze - szczególnie w przypadku wybojów.

• Bez względu na rodzaj terenu, nigdy nie jedź na oponie bez powietrza z dużą prędkością. Takie działanie spowoduje nadmierne nagrzewanie się opony, a także nieodwracalne uszkodzenia i poważną awarię opon.

• Nigdy nie wykonuj ostrych skrętów, jeśli opony mają poniżej 1,2 bara. Może to spowodować nacisk na ścianki boczne opon i spowodować ich zdeformowanie (wyskakiwanie z felg).

• Twoje tylne opony 4 × 4 mogą mieć nieco więcej ciśnienia (około 0,2 bara) niż przednie opony, ponieważ nie są narażone na skręty i nacisk na ścianki boczne.

• Podczas jazdy po ostrych kamieniach, przestań pompować opony, gdy zaczną wybrzuszać się na ścianach bocznych.

• Zasadniczo podczas jazdy po kamieniach na nawierzchni HT (nawierzchni autostradowej) nigdy nie należy schodzić poniżej 0,8 bara.

• Zawsze przejeżdżaj przez ostre przeszkody, zamiast próbować przeciskać się naokoło nich.

• Uważaj, jeśli oponie bez powietrza nabrały niebieskawego odcienia - oznacza to, że są one niedostatecznie napompowane i przegrzane.

Konstrukcja opony

To, jak opona jest zbudowana, ma duży wpływ na to, jak zareaguje na deflację. Niektóre opony używają mocnej mieszanki gumowej, która wymaga dodatkowej deflacji w celu uzyskania tego samego wydłużonego wyniku. Co więcej, opona nawierzchniowa HT (terenowa) z dwuwarstwową osnową boczną będzie wymagać mniejszej deflacji niż opona AT (terenowa) lub MT (błotnista) zbudowana z trójwarstwowej osnowy ściany bocznej.

Weź kalkulator

Użyj tych danych jako wskazówek do pompowania opon, w zależności od różnych typów terenu.

  • Smoła: 0% deflacji (zalecenie producenta)
  • Żwir: 10–15% deflacji
  • Wyboista droga gruntowa: 10–15% deflacji
  • Ostre kamienie: 10–15% deflacji
  • Gładkie kamienie: 20–50% deflacji
  • Błoto: 25% deflacji
  • Piasek: 50–60% deflacji

Zapisz się do naszego newslettera

Odpowiedz: {{replyComment.author}}
wszystkie pola są obowiązkowe
Komentarz został przesłany pomyślnie

Powrót do góry