TECHNOLOGIA RUNFLAT: Wywiad z Timo Eisen'em

Technologia Run-flat (opony o właściwościach awaryjnych) ponownie zyskuje popularność. Chociaż kilka lat temu wydawało się, że run-flat straciła na wartości, teraz jej udział w rynku znacząco wzrasta. W wywiadzie z Menedżerem Sprzedaży w "Wheels" i Kierownikiem ds. kluczowych klientów w "Delticom" Timo Eisen'em rozmawialiśmy o zaletach i wadach opon run-flat, cenie i bezpieczeństwie technologii run-flat, jakie opony z technologią run-flat oferują producenci i na co zwrócić uwagę przy wyborze opon typu run-flat.

TANIE-OPONY.PL:    Dzień Dobry, Timo!

Timo Eisen:  Cześć, Tetiana!

TANIE-OPONY.PL:    Wszyscy wiedzą, że opona odgrywa szczególnie ważną rolę w kierowaniu i bezpieczeństwie. Istnieje wiele nowych technologii, które poprawiają bezpieczeństwo jazdy. Jedną z tych technologii jest Run-flat lub Run On Flat. Czym są opony run flat i jak działa zasada "run flat"?

Timo Eisen:  Opony typu "run-flat" nadal nadają się do jazdy po drogach, nawet jeśli spada ciśnienie powietrza wewnątrz opony, przynajmniej na pewną odległość i przy niskiej prędkości. Ze względu na znacznie wzmocnione ściany boczne opon typu run-flat mogą one przenosić ciężar pojazdu bez powietrza. Specjalnie zaprojektowane koraliki zapobiegają również zsuwaniu się opony z felgi. Zasada run-flat opiera się zatem na samonośnej wzmocnionej bocznej ścianie opony. Zapobiega to obsuwaniu się opony między jezdnią a felgą, jak również poślizgowi opony w otworze felgi. Krótko mówiąc, taka jest opona typu run-flat i tak to działa.

TANIE-OPONY.PL:    Według mnie, jest to całkiem interesująca technologia. Jak rozpoznać oponę typu run-flat?

Timo Eisen:  Każda opona ma odpowiednie oznakowanie na ścianie bocznej, wskazujące rozmiar, producenta, model, DOT i inne szczegóły opony. Opony Run Flat mają inne specjalne oznaczenie. Różni się ono jednak w zależności od producenta opon. Etykietą może być, na przykład, ROF, RFT, EMT, RCS, SSR, ZP dla zerowego ciśnienia lub DSST. Albo po prostu "RUNFLAT". Ale zawsze znajdziesz specjalny znak na bocznej ścianie opony.


 Timo Eisen

TANIE-OPONY.PL:    Dziękuję Ci! A co ze sprzedażą? Czy musisz spojrzeć na oponę, aby sprawdzić, czy ma ona technologię "run-flat"?

Timo Eisen:  Nie, oczywiście, jeśli szukasz takiej opony, musisz sprawdzić ściankę boczną opony, aby upewnić się, że jest to opona typu run-flat. To z kolei oznaczają te wymienione identyfikatory producenta. Oznaczenia producenta są zawarte w naszym sklepie internetowym, na przykład, jeśli szukasz odpowiedniej opony. Oznacza to, że możesz filtrować niektóre marki opon z funkcja run-flat i dostać się online dokładnie do tych odtworzonych skrótów, które następnie można znaleźć również na oponie.

TANIE-OPONY.PL:    Jakie są zalety i wady opon typu run-flat?

Timo Eisen:  Największą zaletą jest oczywiście bezpieczeństwo. Nawet przy nagłym spadku ciśnienia lub przy postępującym spadku ciśnienia bezpiecznie można kontynuować podróż samochodem, ponieważ można kontrolować pojazd. Nagła utrata ciśnienia, klasyczne przebicie, z drugiej strony, zagraża życiu i przytłacza wielu kierowców, zwłaszcza na autostradzie przy dużych prędkościach. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku opon typu run-flat, ponieważ dalsza jazda jest gwarantowana przy zwykłych uszkodzeniach opon. Dzięki tem konieczna jest zmiana koła w miejscach zagrażających życiu, takich jak na twardym poboczu autostrady, na drogach wiejskich lub w długich tunelach zostaje wyeliminowana. Kolejną dużą zaletą jest komfort. W przypadku uszkodzenia, nie musisz samodzielnie ani u wulkanizatora wymieniać koła, ale zazwyczaj możesz skontaktować się bezpośrednio ze sprzedawcą, ze względu na dużą różnorodność opon typu run-flat. Dzięki zastosowaniu opon typu "run-flat" nie trzeba wozić żadnych zapasowych kół, co z kolei zwiększa objętość komory nawet o 80 litrów. Kolejną zaletą jest to, że ciężar koła zapasowego jest wyeliminowany, dzięki czemu oszczędzana jest energia i paliwo. Ale korzyści wiążą się z wadami. Można je zobaczyć w cenie. Opony typu run-flat są droższe od opon konwencjonalnych. Ciężar opony run-flat jest również nieco wyższy ze względu na konstrukcję właściwości run-flat. Większa masa zawsze oznacza zużycie energii, co wiąże się z niskim dodatkowym zużyciem. Na obecnym etapie rozwoju jest to jednak w dużej mierze również na poziomie konwencjonalnych opon.

TANIE-OPONY.PL:    Wielkie dzięki! Jedną z głównych zalet opon typu run-flat jest to, że nadal jesteś mobilny w przypadku uszkodzenia. Jak daleko i jak szybko możesz jeździć z uszkodzoną oponą?

Timo Eisen:  Zasięg i prędkość są oczywiście ograniczone, ponieważ w przypadku uszkodzenia opona jest rozhermetyzowana. Znani producenci określają prędkość do 80 km / h, a także zasięg około 80 km w stanie uszkodzonym. Jednak nie zaleca się większych prędkości lub dłuższych tras. Jeśli pojazd jest fabrycznie wyposażony w opony typu run-flat, w instrukcji pojazdu znajdują się określone odległości i prędkości awaryjne.

TANIE-OPONY.PL:    Czy opony typu run-flat mają również tak zwaną technologię oszczędzania paliwa?

Timo Eisen:  Opona typu "run-flat" w naturalny sposób oszczędza wagę koła zapasowego, ale wymaga też trochę więcej energii, ponieważ opona typu "run-flat" jest cięższa od opon konwencjonalnych. Powiedziałbym jednak, że wkrótce się to zmieni. Opona paliwooszczędna, a mianowicie opona o niskim oporze toczenia, nie jest automatycznie równoważna z oponą run-flat. Jednak technologia oszczędzania paliwa i właściwości awaryjnego działania nie wykluczają się wzajemnie.

TANIE-OPONY.PL:    Które marki oferują technologię run-flat?

Timo Eisen:  Obecnie istnieje szeroka gama marek w różnych segmentach cenowych. Niektórzy z tych producentów to Bridgestone, Michelin, Continental, Goodyear, Dunlop, Pirelli, a także Falcons, Nokian, Kumho, Hankook, Nexen, Yokohama i inni. Obecnie istnieje wiele marek dostępnych w różnych rozmiarach.

TANIE-OPONY.PL:    A czy cena zależy od marki?

Timo Eisen:  Pod względem cen należy stwierdzić, że opona typu run-flat jest droższa od opony konwencjonalnej ze względu na jej specjalną konstrukcję i technologię. Różnice cenowe w obrębie marek są tradycyjne, więc na przykład opony Michelin będą znacznie droższe niż opony od Hankooka.

TANIE-OPONY.PL:    Rozumiem. A czy opony run-flat mogą być montowane we wszystkich pojazdach?

Timo Eisen:  Użycie opon typu run-flat jest zawsze zalecane w przypadku pojazdów fabrycznie wyposażonych w takie opony. W tych pojazdach siły działające na zawieszenie przez sztywniejsze ściany boczne opon są brane pod uwagę . Ponadto, pojazd wymaga monitora ciśnienia w oponach, aby był wyposażony w opony run-flat. Bardzo ważne jest, aby kierowca zauważył, że opona traci ciśnienie. Dlatego kontrola ciśnienia w oponach jest obowiązkowa. Opony run-flat są zatem ogólnie zalecane w pojazdach, które mają takie wyposażenie od momentu produkcji w fabryce lub w pojazdach, które mogą być dodatkowo wyposażone.

TANIE-OPONY.PL:    Czy opony typu "run-flat" mogą być montowane na "normalnej" feldze?

Timo Eisen:  Tak, to możliwe. Istnieje jednak ryzyko, że opona run-flat zeskoczy z felgi, gdy nastąpi spadek ciśnienia. Może się to zdarzyć w skrajnej sytuacji, na przykład na ostrym zakręcie lub podczas manewru wyprzedzania, gdy opona jest pusta. Zaletami są tu tak zwane felgi Extended Hump. Są to felgi o nazwie technicznej EH2 lub EH2 +. Ze względu na specjalny kształt tych felg, opony są bardziej stabilne i bezpieczniejsze, a ryzyko zerwania opony z obręczy jest wyeliminowane. Nie jest to jednak wymagane. Niekoniecznie potrzebujesz odpowiedniej felgi do opon run-flat, jak również niekoniecznie musisz używać opon run-flat do felgi run-flat. Można to mieszać.

TANIE-OPONY.PL:    BMW odgrywa pionierską rolę w oponach typu run-flat i wyposaża standardowo kilka modeli w tę technologię. Czy w przypadku modeli BMW obowiązują płaskie opony?

Timo Eisen:  Chociaż BMW jest uważane za pioniera tej technologii, korzystanie z tego systemu opon nie jest obowiązkowe. Należy jednak zauważyć, że pojazdy te zwykle nie mają zestawu awaryjnego ani koła zapasowego na pokładzie. Tak więc, jeśli pojazd jest zaprojektowany przez producenta do używania opon typu run-flat i zmieniasz je na opony konwencjonalne, musisz wiedzieć, że mobilność w przypadku uszkodzenia w zależności od pojazdu może już nie istnieć. Nawet jeśli później wyposażysz pojazd w inny zestaw awaryjny, musisz pamiętać o zakupie tych zasobów i zadbanie o to, czy dostępna jest wystarczająca ilość bezpiecznego miejsca do przechowywania.

TANIE-OPONY.PL:    Dobrze, dziękuję. Chciałbym zapytać nieco więcej o zakładanie opon. Gdzie można zamontować opony typu "run-flat" i czy można to zrobić samodzielnie?

Timo Eisen:  Opony typu run-flat powinny być zawsze montowane przez wykwalifikowanego dealera. Są to dealerzy certyfikowani przez WDK (Stowarzyszenie Handlowe Niemieckiego Przemysłu Gumowego). Dokumenty takie są standardem jakości dotyczącym szkolenia monterów i maszyn montażowych. Klient, który jest zainteresowany oponami, może szybko i łatwo wybrać wyspecjalizowanego dealera z jego obszaru z ponad 10 000 firm montażowych, na przykład www.tanie-opony.pl . Zwykle nie zaleca się samodzielnego montażu, ponieważ opony wymagają specjalnego sprzętu i można je łatwo uszkodzić, co znacznie zwiększa ryzyko wypadków.

TANIE-OPONY.PL:    A co należy wziąć pod uwagę zmieniając opony typu run-flat? Powiedziałeś, że wykwalifikowani dealerzy są ważni?

Timo Eisen:  Obchodzić się z oponami typu run-flat powinno się zawsze po szkoleniu, a następnie montaż nie jest skomplikowany ani kosztowny. Jednak osoba bez kwalifikacji z nieodpowiednim sprzętem może spowodować tzw. bbrażenia kulkowe, które mogą stać się krytyczne, gdy tylko opona się nagrzeje lub będzie mocno obciążona. Opony typu run-flat powinny trafiać do wyspecjalizowanych dealerów.

TANIE-OPONY.PL: Rozumiem doskonale. Wielkie dzięki. Mógłbyś mi powiedzieć, czy można załatać pękniętą oponę run-flat?

Timo Eisen:  To bardzo interesujące pytanie. Nie zaleca się, a nawet producenci zakazują łatania opon typu run-flat. Oznacza to, że opona, która jest przebita, uszkodzona lub coś się z nią stanie, nie jest naprawiana, ale zastępowana. Wynika to z konstrukcji i specjalnej ścianki bocznej opony; konsekwencje uszkodzenia opony run-flat niekoniecznie da się zauważyć.

TANIE-OPONY.PL:    A co z oponami run-flat i systemem TPMS?

Timo Eisen:  TPMS oznacza system monitorowania ciśnienia w oponach. Opona typu run-flat niekoniecznie wykazuje spadek ciśnienia w porównaniu do opony konwencjonalnej. Jazda na oponie typu "run-flat" przy spadku ciśnienia wydaje się całkiem normalna. Jest to niebezpieczne, ponieważ wtedy już nie możesz przestrzegać ograniczeń producenta opon pod względem prędkości i pozostałego przebiegu opony. Dlatego ważne jest, aby pojazdy z oponami run-flat miały odpowiedni system monitorowania ciśnienia w oponach. W pojazdach, które są fabrycznie wyposażone w opony run-flat, te systemy monitorowania ciśnienia w oponach są zawsze na pokładzie.

TANIE-OPONY.PL:    Dziękuję. To by było na tyle. Bardzo dziękuję za twoją pomoc.

Zapisz się do naszego newslettera

Odpowiedz: {{replyComment.author}}
wszystkie pola są obowiązkowe
Komentarz został przesłany pomyślnie

Powrót do góry