Montowanie i równoważenie opon i kół

Zawsze, gdy nabywasz nowy komplet kół lub opon, zależy ci na ich fachowym zamontowaniu i zrównoważeniu – no chyba, że sam jesteś ekspertem i sam dysponujesz sprzętem do montowania oraz równoważenia.

Co oznacza „montowanie” i „równoważenie”?

Montowanie właściwie nie wymaga większego wyjaśnienia – to po prostu nałożenie opony na koło i umieszczenie koła na oś samochodu.

Równoważenie to bardziej skomplikowana sprawa. Koło powinno być w równowadze, kiedy środek ciężkości jest identyczny jak oś obrotu – innymi słowy, kiedy masa koła i opony jest równomiernie rozprowadzana na całą oś, tak aby obroty opony nie powodowały wibracji. Prostą metodą zrozumienia konceptu zbalansowanej opony jest wyobrażenie sobie pralki podczas cyklu wirowania. Jeżeli ubrania równomiernie obracają się w bębnie, nie ma żadnego problemu. Ale kiedy balansu nie ma, wygląda to zupełnie inaczej – i na pewno nie chciałbyś, żeby to przydarzyło się twoim oponom!

Szerokość: Wysokość: Średnica:
Indeks prędkości:

Jak działa równoważenie?

Równoważenie obrotów

Monter używa specjalnego sprzętu do analizowania opon i kół, tak aby znaleźć cięższe punkty, które mogłyby spowodować wibracje. Jeden po drugim, montaże koła i opony są umieszczone na zrównoważonej maszynie i przechodzą serię diagnostycznych testów. Maszyna rozpoznaje, gdzie montaż koła i opony traci równowagę, a wówczas technik poprawia wszelkie braki poprzez dodanie niewielkiej wagi do specyficznych miejscach na feldze, tak aby ujednostajnić rozkład wagi.

Równowaga siły napędowej

Podczas szukania ewentualnego braku równowagi, obracana opona znajduje się w powietrzu; stabilizator Road Force symuluje nacisk drogi na oponę poprzez napieranie na nią dużym walcem. Wówczas maszyna mierzy odchylenie od idealnej okrągłości, dzięki czemu technik może zrównoważyć oponę. Stabilizator Road Force może wykryć nieprawidłowości, których nie dałoby się znaleźć w inny sposób.

Jak niestabilne koła przewiozą cię po nierównej drodze?

Jeżeli twoim kołom brakuje balansu, z pewnością odbije się to na jakości jazdy. Jeśli doświadczasz wibracji, które zaczynają się przy mniej więcej 63-72 km/h i pogarszają się przy zwiększaniu prędności, bardzo możliwe, że twoje opony nie są dobrze zrównoważone.

Większość z nas odczuwa wibracje podczas jazdy, a przecież nawet niewielkie mogą być nieznośnie irytujące. Ale to nie wszystko – powtarzalne wibracje mogą sprawić, że opony będą się ścierały szybciej, tak jak łożysko, amortyzator i inne elementy zawieszenia.

Wibracje się wydarzyć także w razie, jeśli koła i/lub opony nie są całkowicie okrągłe. Jeżeli na kole albo oponie zdarzą się wybrzuszenia, które będą jedno przy drugim, wówczas efekt będzie jeszcze wyraźniejszy. Wykwalifikowany technik zazwyczaj potrafi naprawić taką usterkę poprzez niewielki obrót opony, dzięki czemu wypukłości przestają się ze sobą stykać.

Zrównoważ swoje życie

Jeżeli kupujesz nowy komplet opon albo podejrzewasz, że twoim kołom może brakować równowagi, możemy pomóc Ci znaleźć w twojej okolicy odpowiedniego montera. 

Zapisz się do naszego newslettera

Odpowiedz: {{replyComment.author}}
wszystkie pola są obowiązkowe
Komentarz został przesłany pomyślnie

Powrót do góry