Mity o oponach

Biorąc pod uwagę, że opony odgrywają tak ważną rolę w utrzymaniu bezpieczeństwa na drogach, zaskakuje nas tak wiele nieporozumień. Jeśli chcesz oddzielić fakty od fikcji odnośnie tego ważnego elementu wyposażenia, czytaj dalej. Przyjrzymy się tutaj prawdzie kryjącej się za czterema najczęstszymi mitami o oponach.

1. Systemy monitorowania ciśnienia w oponach automatycznie napełniają opony

Wszystkie nowe samochody produkowane od 2014 r. muszą mieć system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Te użyteczne układy elektroniczne są zaprojektowane do monitorowania ciśnienia wewnątrz opon pneumatycznych i mogą pomóc w zapobieganiu wypadkom spowodowanym zbyt niskim ciśnieniem. Mogą także pomóc kierowcom w zapewnieniu przewidywalnego działania ich samochodów, zmniejszenia zużycia paliwa, zmniejszenia emisji i zminimalizowania zużycia opon.

Systemy są podłączone do komputerów centralnych samochodów, a gdy wykryją, że ciśnienie w oponie spadło do niebezpiecznego poziomu, informują kierowcę, wyświetlając ostrzeżenie. Jednak w przeciwieństwie do tego, co wielu ludzi myśli, ten sprzęt nie powoduje automatycznego nadmuchiwania opon po wykryciu niskiego ciśnienia. Po prostu zapewnia, że kierowcy wiedzą, że występuje problem z niskim ciśnieniem w oponach. Napompowanie opon do właściwego poziomu leży w rękach kierowcy.

Tak więc, niezależnie od tego, czy Twój pojazd ma system TPMS, czy nie, będziesz musiał nadmuchać opony ręcznie. Zaleca się sprawdzanie ciśnienia przy użyciu dokładnego wskaźnika co kilka tygodni, a to powinno być zrobione, gdy opony są zimne (co oznacza, że samochód był nieruchomy przez kilka godzin lub dłużej).

2. Nowe opony zawsze powinno się zakładać do przodu

Jeśli wymieniasz tylko dwie opony w swoim samochodzie, być może słyszałeś, że najlepiej jest umieścić je z przodu. Jednak zazwyczaj nie jest to zalecane. O ile w podręczniku pojazdu nie podano inaczej, lepiej umieścić z tyłu najwyższej jakości / najnowsze opony. Jest to prawdą, niezależnie od tego, czy samochód ma napęd z przodu, czy z tyłu.

Zakładanie nowych opon z tyłu ma tendencję do faworyzowania "podsterowności", co oznacza, że w pewnych warunkach (takich jak lód lub ulewny deszcz) samochód może kontynuować jazdę po linii prostej, nawet gdy kręci się kierownicą. Z drugiej strony, jeśli nowe opony znajdują się z przodu, istnieje większe prawdopodobieństwo, że pojazd będzie "nadsterowny", co oznacza, że tylny koniec pojazdu może się uwolnić, co spowoduje obrót.

Lepiej jest mieć nowsze opony, które są mniej podatne na przebicia i inne uszkodzenia spowodowane zużyciem z tyłu niż z przodu, ponieważ trudniej jest kontrolować pojazdy z uszkodzonymi tylnymi oponami.

Jeśli kupujesz nowe opony i nie wiesz, gdzie je zamontować, możesz uzyskać fachową poradę od wyszkolonych techników.

Szerokość: Wysokość: Średnica:
Indeks prędkości:

3. Przekroczenie „max ciśnienia” w oponach spowoduje ich wybuch

Być może widziałeś oznaczenie "max press" na bocznej ścianie opon. Często przyjmuje się, że liczba ta określa maksymalne ciśnienie, jakie może osiągnąć opona, zanim pęknie. W rzeczywistości tak nie jest. Maksymalny nacisk wskazuje ciśnienie, jakie powinna mieć opona, gdy samochód jest w pełni załadowany - innymi słowy, nacisk, przy którym opona osiągnie maksymalną masę. Oznacza to, że nie musisz się martwić o przypadkowe pęknięcie opony, jeśli przekroczysz tę liczbę podczas pompowania. Nowe opony są zbudowane tak, aby były bardzo wytrzymałe i nie wybuchają pod ciśnieniem nawet powyżej tego maksymalnego. To powiedziawszy, ważne jest, aby zachować ostrożność podczas pompowania opon samochodowych. Nadmierne napełnianie ich może spowodować uszkodzenie, zwiększone zużycie centralnego bieżnika, a jeśli opony mają za dużo powietrza, istnieje zwiększone ryzyko, że ulegną uszkodzeniu, jeśli uderzysz w dziurę. Ważne jest, aby sprawdzić i dostosować ciśnienie w oponach oraz aby znać prawidłowe odczyty samochodu i trzymać się ich jak najdokładniej przez cały czas (pamiętając, że będą się one różnić w zależności od tego, czy samochód jest w pełni załadowany, czy też nie).

4. Nieużywane opony nie ulegają degradacji

To prawda, że uszkodzenie opon jest często powodowane głównie zużyciem w związku z użytkowaniem na drogach. Najbardziej oczywistą oznaką tego faktu jest to, że gdy pokonujesz kilometry za kierownicą, bieżnik na oponach zaczyna się zużywać. Nie oznacza to jednak, że jeśli nie użyjesz swojego samochodu, opony pozostaną nienaruszone. Szereg innych czynników wpływa również na stan gumy, w tym warunki, w jakich opony są przechowywane. Na przykład, jeśli są wystawione na ciepło, zimno, światło słoneczne, wodę i lód, zaczną się starzeć. Istnieją kroki, które możesz podjąć, aby chronić opony, gdy nie są używane. Na przykład, jeśli możesz, przechowuj je w pomieszczeniu w chłodnym, suchym otoczeniu, takim jak garaż. Jeśli jednak Twój samochód długo nie pracował, może się okazać, że musisz wymienić opony, a nie tylko je napompować. Powinieneś dokładnie je sprawdzić pod kątem jakichkolwiek oznak uszkodzenia, takich jak pęknięcia lub wybrzuszenia. Jeśli nie masz pewności, czy Twoje opony są jeszcze bezpieczne, poproś o ich sprawdzenie przez specjalistę - najlepiej przed ich użyciem, a na pewno przed podjęciem długiej podróży. Upewniając się, że wiesz wszystko o swoich oponach, możesz pomóc zachować bezpieczeństwo na drogach - oraz będziesz mógł cieszyć się płynniejszą jazdą. Jeśli szukasz nowych opon, możemy pomóc. Sprawdź modele dostępne na naszej stronie internetowej, a gdy już znajdziesz te, które Cię interesują, po prostu umów się na dopasowanie.

Zapisz się do naszego newslettera

Odpowiedz: {{replyComment.author}}
wszystkie pola są obowiązkowe
Komentarz został przesłany pomyślnie

Powrót do góry