Co musisz wiedzieć o centrowaniu koła

Centrowanie opony, znane również jako centrowanie koła, wpływa na lepszą pracę opon i może przedłużyć ich żywotność. Może również poprawić jakoś prowadzenia samochodu i powstrzymać rwanie czy dziwne wibrowanie podczas jazdy.

Czym jest centrowanie koła?

Centrowanie oznacza regulację zawieszenia samochodu – systemu, który łączy pojazd z kołami. To nie bezpośrednia regulacja opon czy kół. Kluczem do prawidłowego centrowania jest dopasowanie kątów opony, które wpływają na kontakt koła z drogą.

Po czym poznać, że potrzebuję centrowania?

Są różne sposoby, żeby rozpoznać, że samochód potrzebuje centrowania kół. Jeżeli zauważyłeś co najmniej jeden z poniższych symtomów, natychmiast skontaktuj się z licencjonowanym serwisantem:

  • Nierówno znoszone opony
  • Samochód rwie w lewo lub prawo
  • Kierownica przekrzywia się podczas prostej jazdy
  • Kierownica wibruje

Pochylenie, zbieżność i odlewnik

Podczas sprawdzania wycentrowania koła, technik sprawdza przede wszystkim trzy czynniki:

  • Pochylenie koła

Zewnętrzy lub wewnętrzny kąt opony widziany z przodu samochodu. Zbyt wielkie odchylenie, nazywane również odpowiednio pochyleniem negatywnym lub pozytywnym, wskazuje na nieprawidłowe wycentrowanie i potrzebę regulacji. Przetarte łożysko, zaciśnięte złącza i inne części zawieszenia mogą wpłynąć na zdecentrowanie i pochylenie koła.

  • Zbieżność koła

W przeciwieństwie do wykrzywionego koła, zbieżność to zasięg, w jakim opona obraca się do przodu i w tył podczas patrzenia z góry. Jeżeli coś cię niepokoi, wstać i spójrz na swoje stopy. Wykrzyw je do środka, w stronę środka swojego ciała. Kiedy opony wykrzywiają się w taki właśnie sposób (pamiętaj, mówimy o perspektywie z lotu ptaka), mówimy o wyrównaniu zbieżności kół. Wykrzyw stopy w drugą stronę – to rozbieżność kół. Oba przypadki wymagają naprawy.

  • Odlewnik

Kąt wyprzedzenia pomaga zrównoważyć kierownicę, stabilność i skęcanie. Mówiąc dokładniej, to kąt osi twojej opony widziany z boku samochodu. Jeżeli masz pozytywny odlewnik, oś kierownicy wychyli się w stronę kierowcy. Z drugiej strony ujemny odlewnik oznacza, że oś kierownicy wychyla się ku przodowi auta.

Szerokość: Wysokość: Średnica:
Indeks prędkości:

Dlaczego wycentrowanie koła ma znaczenie?

Nieodpowiednie wycentrowanie koła albo opony może sprawić, że opony będą ścierać się przedwcześnie i nierównomiernie. Niektóre specjalne rodzaje bieżnika nadmienie się ścierają, jeżeli koło nie jest dobrze wycentrowane:

  • Nierównomierne zużycie

Opony są nierównomiernie zużyte, kiedy bieżnik jest gładki po jeden stronie, a ostry po drugiej. To typowy objaw problemu ze zbieżnością kół.

  • Zużycie koła przy nieprawidłowym kącie pochylenia

Ten nadwyrężenie bieżnika oznacza, że jego wewnętrzna lub zewnętrzna strona jest zużyta o wiele bardziej od centrum bieżnika. Jak wskazuje nazwa, ten rodzaj zużycia jest powodowany przez błędny kąt pochylenia.

Zużycie spowodowane zbieżnością kół

Ma miejsce, kiedy jedna strona bieżnika ściera się o wiele szybciej niż druga na tej samej stronie osiowej. Jeżeli przesuniesz ręką wzdłuż bieżnika, poczujesz jak gdyby ząbki piły – tak wyglądają, patrząc na nie z boku. Zużycie spowodowane nieprawidłową zbieżnością kół oznacza niedopompowanie opony oraz / lub niezmienienie ich w odpowiednim czasie.

Jeżeli zauważasz któryś z tych sygnałów, powienieneś udać się do mechanika. Przeciwdziałaniu nadmiernemu zużyciu zapewnia również utrzymać pod kontrolą geometrię kół – nieprawidłowa znacząco wpływa na ogólną pracę samochodu. Auto, które rzuca w jedną stronę lub jest ciężkie w kierowaniu, prawdopodobnie ma problem z geometrią.

Równoważenie koła

Odmienne od centrowania opon, równoważenie opon czy kół oznacza przeciwważenie ewentualnych braków balansu w kole/oponie i jest często odbywa się równocześnie z wyrównywaniem kół. Istnieją dwa standardowe rodzaje zachwiania równowagi koła/opony – statyczne (jednopowierzchniowe) i dynamiczne (dwupowierzchniowe).

Statyczna nierównowaga odnosi się do balansu na tylko jednej płaszczyźnie – pionowej, odpowiadającej za powstawanie wibracji. Z drugiej strony, dynamiczny brak równowagi odnosi się do balansu na dwóch płaszczyznach – pionowej i bocznej. Oba rodzaje zachwiania wymagają użycia specjalnej, odpowiedzialnej za wyrównanie tego wyważarki.

Zabierając się za równoważenie opon, mechanik zamontuje je do odpowiednich felg i optymalnie dopasuje poziom ciśnienia. Następnie każda z opon zostaje zawieszona na samym środku wyważarki. Maszyna obraca oponę na wysokich obrotach, mierząc równowagę zależnie od położenia koła/opony. Dzięki temu mechanik widzi, jaką masę powinien dodać, żeby odpowiednio zbalansować oponę w miejscach, gdzie jest to konieczne.

Zrównoważenie opon jest kluczowe przy opiece nad nimi – z tego samego powodu, co odpowiednie wycentrowanie kół: zapobiega to przedwczesnemu starciu bieżnika. Sprawdzenie, czy opony są dobrze wycentrowane i zrównoważone, odbywające się po przejechaniu mniej więcej 8000 – 9500 km wydłuży okres użyteczności opon i pozytywnie wpłynie na ich ogólną pracę.

Zapisz się do naszego newslettera

Odpowiedz: {{replyComment.author}}
wszystkie pola są obowiązkowe
Komentarz został przesłany pomyślnie

Powrót do góry