Centrowanie opony, znane również jako centrowanie koła, wpływa na lepszą pracę opon i może przedłużyć ich żywotność. Może również poprawić jakoś prowadzenia samochodu i powstrzymać rwanie czy dziwne wibrowanie podczas jazdy.
Czym jest centrowanie koła?
Centrowanie oznacza regulację zawieszenia samochodu – systemu, który łączy pojazd z kołami. To nie bezpośrednia regulacja opon czy kół. Kluczem do prawidłowego centrowania jest dopasowanie kątów opony, które wpływają na kontakt koła z drogą.
Po czym poznać, że potrzebuję centrowania?
Są różne sposoby, żeby rozpoznać, że samochód potrzebuje centrowania kół. Jeżeli zauważyłeś co najmniej jeden z poniższych symtomów, natychmiast skontaktuj się z licencjonowanym serwisantem:
- Nierówno znoszone opony
- Samochód rwie w lewo lub prawo
- Kierownica przekrzywia się podczas prostej jazdy
- Kierownica wibruje
Pochylenie, zbieżność i odlewnik
Podczas sprawdzania wycentrowania koła, technik sprawdza przede wszystkim trzy czynniki:
- Pochylenie koła
Zewnętrzy lub wewnętrzny kąt opony widziany z przodu samochodu. Zbyt wielkie odchylenie, nazywane również odpowiednio pochyleniem negatywnym lub pozytywnym, wskazuje na nieprawidłowe wycentrowanie i potrzebę regulacji. Przetarte łożysko, zaciśnięte złącza i inne części zawieszenia mogą wpłynąć na zdecentrowanie i pochylenie koła.
- Zbieżność koła
W przeciwieństwie do wykrzywionego koła, zbieżność to zasięg, w jakim opona obraca się do przodu i w tył podczas patrzenia z góry. Jeżeli coś cię niepokoi, wstać i spójrz na swoje stopy. Wykrzyw je do środka, w stronę środka swojego ciała. Kiedy opony wykrzywiają się w taki właśnie sposób (pamiętaj, mówimy o perspektywie z lotu ptaka), mówimy o wyrównaniu zbieżności kół. Wykrzyw stopy w drugą stronę – to rozbieżność kół. Oba przypadki wymagają naprawy.
- Odlewnik
Kąt wyprzedzenia pomaga zrównoważyć kierownicę, stabilność i skęcanie. Mówiąc dokładniej, to kąt osi twojej opony widziany z boku samochodu. Jeżeli masz pozytywny odlewnik, oś kierownicy wychyli się w stronę kierowcy. Z drugiej strony ujemny odlewnik oznacza, że oś kierownicy wychyla się ku przodowi auta.
Dlaczego wycentrowanie koła ma znaczenie?
Nieodpowiednie wycentrowanie koła albo opony może sprawić, że opony będą ścierać się przedwcześnie i nierównomiernie. Niektóre specjalne rodzaje bieżnika nadmienie się ścierają, jeżeli koło nie jest dobrze wycentrowane:
- Nierównomierne zużycie
Opony są nierównomiernie zużyte, kiedy bieżnik jest gładki po jeden stronie, a ostry po drugiej. To typowy objaw problemu ze zbieżnością kół.
- Zużycie koła przy nieprawidłowym kącie pochylenia
Ten nadwyrężenie bieżnika oznacza, że jego wewnętrzna lub zewnętrzna strona jest zużyta o wiele bardziej od centrum bieżnika. Jak wskazuje nazwa, ten rodzaj zużycia jest powodowany przez błędny kąt pochylenia.
Zużycie spowodowane zbieżnością kół
Ma miejsce, kiedy jedna strona bieżnika ściera się o wiele szybciej niż druga na tej samej stronie osiowej. Jeżeli przesuniesz ręką wzdłuż bieżnika, poczujesz jak gdyby ząbki piły – tak wyglądają, patrząc na nie z boku. Zużycie spowodowane nieprawidłową zbieżnością kół oznacza niedopompowanie opony oraz / lub niezmienienie ich w odpowiednim czasie.
Jeżeli zauważasz któryś z tych sygnałów, powienieneś udać się do mechanika. Przeciwdziałaniu nadmiernemu zużyciu zapewnia również utrzymać pod kontrolą geometrię kół – nieprawidłowa znacząco wpływa na ogólną pracę samochodu. Auto, które rzuca w jedną stronę lub jest ciężkie w kierowaniu, prawdopodobnie ma problem z geometrią.
Równoważenie koła
Odmienne od centrowania opon, równoważenie opon czy kół oznacza przeciwważenie ewentualnych braków balansu w kole/oponie i jest często odbywa się równocześnie z wyrównywaniem kół. Istnieją dwa standardowe rodzaje zachwiania równowagi koła/opony – statyczne (jednopowierzchniowe) i dynamiczne (dwupowierzchniowe).
Statyczna nierównowaga odnosi się do balansu na tylko jednej płaszczyźnie – pionowej, odpowiadającej za powstawanie wibracji. Z drugiej strony, dynamiczny brak równowagi odnosi się do balansu na dwóch płaszczyznach – pionowej i bocznej. Oba rodzaje zachwiania wymagają użycia specjalnej, odpowiedzialnej za wyrównanie tego wyważarki.
Zabierając się za równoważenie opon, mechanik zamontuje je do odpowiednich felg i optymalnie dopasuje poziom ciśnienia. Następnie każda z opon zostaje zawieszona na samym środku wyważarki. Maszyna obraca oponę na wysokich obrotach, mierząc równowagę zależnie od położenia koła/opony. Dzięki temu mechanik widzi, jaką masę powinien dodać, żeby odpowiednio zbalansować oponę w miejscach, gdzie jest to konieczne.
Zrównoważenie opon jest kluczowe przy opiece nad nimi – z tego samego powodu, co odpowiednie wycentrowanie kół: zapobiega to przedwczesnemu starciu bieżnika. Sprawdzenie, czy opony są dobrze wycentrowane i zrównoważone, odbywające się po przejechaniu mniej więcej 8000 – 9500 km wydłuży okres użyteczności opon i pozytywnie wpłynie na ich ogólną pracę.